Numbers może automatycznie tworzyć kategorie i podkategorie na podstawie wartości w jednej lub kilku kolumnach tabeli. Da się także ręcznie tworzyć kategorie, umieszczając w tabeli wiersze kategorii.

Tworzenie kategorii poprzez ręczne wstawianie wiersza kategorii powoduje automatyczne wstawienie nowej kolumny (kolumny kategorii), zawierającej przykładowe, zastępcze wartości dla każdej z kategorii. Wartości te używane są w wierszu kategorii do identyfikacji danej kategorii.

Możesz ukryć tę kolumnę, klikając w jej menu karty odwołań i wybierając polecenie „Ukryj kolumnę”. Jeżeli chcesz zmienić przykładowe nazwy w wierszu kategorii na własne, dokonaj ich edycji, w taki sam sposób, jak dowolnego innego tekstu w komórce tabeli.

Gdy utworzysz grupę przy użyciu wartości z istniejącej kolumny, to ona stanie się kolumną kategorii. W takiej sytuacji wartości z kolumny kategorii będą widoczne zarówno w swej dotychczasowej kolumnie jak i w wierszu kategorii, identyfikując daną kategorię.

Możesz ukryć kolumnę kategorii lub pozostawić ją widoczną, aby ułatwić ewentualną zmianę znajdujących się w niej wartości. Zwróć uwagę, że zmiana nazwy wiersza kategorii spowoduje zastąpienie wszystkich wartości dla danej kategorii w kolumnie kategorii przez nowo wprowadzoną nazwę wiersza.

Oto sposoby tworzenia kategorii i podkategorii:
  • Jeżeli chcesz podzielić wiersze tabeli w określonym miejscu, wybierz „Wstaw kategorię” z menu karty odwołań dla najniższego wiersza, który ma znaleźć się w tworzonej kategorii. Przykładowo, aby podzielić dziewięciowierszową tabelę na dwie kategorie, z których pierwsza obejmować będzie 5 pierwszych wierszy, wybierz „Wstaw kategorie” z menu wiersza 5.

  • Jeżeli chcesz umieścić zakres sąsiednich wierszy lub wierszy znajdujących się z dala od siebie, zaznacz te wiersze, rozwiń menu kontekstowe karty odwołań jednego z zaznaczonych wierszy i wybierz „Utwórz kategorię z zaznaczonych wierszy”.

  • Jeżeli chcesz podzielić na kategorie wiersze mające tę samą wartość w jednej z kolumn, wybierz „Klasyfikuj wg tej kolumny” z menu karty odwołań danej kolumny. Gdy wartość w kolumnie zostanie zmieniona, określony wiersz zostanie dołączony do kategorii opartej o tę nową wartość.

    Możesz także użyć okna reorganizacji. Otwórz je, klikając w tabelę, a następnie w przycisk „Reorganizuj” w pasku narzędzi lub wybierając „Więcej opcji” z menu karty odwołań. Kliknij w trójkąt kategorii, aby rozwinąć opcje filtrowania. Z pierwszego rozwijanego menu wybierz nazwę kolumny, której chcesz użyć jako kolumny kategorii.

    Kategorie tabeli i ich nazwy w wierszach kategorii odzwierciedlają dokonany wybór.

    Jeżeli kolumna kategorii zawiera daty, możesz wybrać jednostkę z drugiego menu.

    Wybrana jednostka daty określa sposób podziału wierszy na kategorie oraz sposób identyfikacji danej kategorii w wierszu kategorii.

  • Jeżeli chcesz utworzyć podkategorię, otwórz panel porządkowania i kliknij w przycisk Dodaj (+) obok kategorii lub podkategorii, pod którą chcesz utworzyć nową podkategorię. Następnie wybierz kolumnę, której wartości chcesz użyć do utworzenia podkategorii.

    Każda podkategoria ma w tabeli swój osobny wiersz kategorii.

  • Jeżeli chcesz dodać kategorię lub podkategorię nad lub pod istniejącą kategorią lub podkategorią, kliknij w wiersz kategorii z wciśniętym klawiszem Control i wybierz „Dodaj kategorię nad” lub „Dodaj kategorię pod”.

Gdy usuniesz wartość z kolumny kategorii, jej wiersz zostanie umieszczony w grupie z pustymi wartościami w tej kolumnie.

Gdy usuniesz wszystkie wiersze z kategorii, kategoria ta zostanie usunięta z tabeli.